Publicatie: Creatieve industrie : Onderwijs ontwerpen voor de wereld van morgen

Informatie
Titel
Creatieve industrie : Onderwijs ontwerpen voor de wereld van morgen
Alternatieve titel
Kunstzone 2017-2
Documentvorm/materiaal
tijdschriftartikel
Jaar van uitgave
2017
Ouderrelatie
Nummer
2
Maand
maart
Pagina’s
2-67 p.
Introductietekst
Hoe bereid je leerlingen het beste voor op de toekomstige creatieve economie? Dat is het thema van deze Kunstzone. Creativiteit wordt steeds vaker gezien als integraal onderdeel van de economische groei van steden, gemeenschappen en landen. Nederland loopt voorop in nieuwe bedrijfstakken zoals game-industrie, digital design en multimedia design.
Samenvatting

Leer mij kennen: Bas Jacobs
Door: Claire Goossens
p. 5

Creativiteit is het enige instrument waarmee we een ingestorte wereld opnieuw kunnen opbouwen : interview met Jeroen Lutters, lector kunst-  en cultuureducatie ArtEZ
Door: Judith Boessen
p. 6-8
Interview met Jeroen Lutters over het belang van creatieve opleidingen in het middelbaar beroepsonderwijs voor de toekomst.

Ontwerpfabriek is de ideale leerschool 
Door: Paul Rooyackers
p. 10-11
Interview met Cor de Koning, directeur van De Ontwerpfabriek (MBO) van Cibap vakschool voor verbeelding in Zwolle.  Hierin werken studenten, opdrachtgevers  en creatieve professionals samen aan een project. Daarnaast is er een programmering van lezingen, masterclasses, instructies en demonstraties door allerlei makers en professionals.

De toekomst is voor de netwerkers : interview met Adam Saint, docent Media, Art & Performance op de Koning Willem I College (ROC)
Door: Henk Langenhuijsen
p. 12-13
Over Maplab, een plek waar studenten en coaches samen experimenteren en waarbij studenten hun talenten leren ontwikkelen en een netwerk opbouwen.

Fast forward : toekomstbeelden van twee studenten

Redactie en samenstelling: Henk Langenhuijsen
p. 14-15

De beloften van het creatieve dividend : welke economische en maatschappelijke waarde heeft de culturele industrie
Door: Paul Rutten
p. 16-18
Aandacht voor creatieve bedrijven en het creatieve talent dat Nederland rijk is.

Vallen en opstaan hoort er helemaal bij : interview met Marcella Smeele, creatieve marketeer en regelaar
Door: Henk Langenhuijsen
p. 19
Smeele helpt getalenteerde artiesten en muzikanten de markt op. Daarmee is ze exemplarisch voor de creatieve industrie die gedreven wordt door innerlijke noodzaak, een gevoel van autonomie en zelf ontwikkeld vakmanschap.

Textiel in een modern jasje
Door: Paul Rooyackers
p. 22-23
Interview met kunstenares en docente Sandra Verhey. Zij is docent van de nieuwe opleiding Textiel en Creatieve Technieken, een MBO-specialisatie die nu twee jaar bestaat op het Cibap te Zwolle.

Design met eigenwaarde : social label koppelt ontwerpers aan werkplaatsen

Door: Henk Langenhuijsen
p. 24-25
In het WerkWarenHuis in Den Bosch worden aansprekende designproducten gemaakt met en door mensen die tussen wal en schip vallen, in samenwerking met toonaangevende ontwerpers.

Tekenen met tools : digitale didactiek in dienst van het concept
Auteur: Janneke van Wijk
p. 26-27
Sylvia Frankena is examinator en docent ruimtelijk ontwerpen op Cibap vakschool voor ver-beelding. De opleiding heet verschillende materialen in huis voor Augmented Reality (AR) en Vitual Reality (VR). Hoe zetten zij dit in?

Lichtfestival Glow als broedplaats : hoe achttien studenten 740.000 bezoekers trekken met interactieve lichtinstallatie Lumenus
Auteur: Mignon Vieveen
p. 28-29
Op Festival Glow in Eindhoven tonen kunstenaars en ontwerpers uit binnen- en buitenland en studenten van de TU/e lichtkunst- en designtoepassingen.

Wat oud is kan nog steeds boeiend zijn : interview met ontwerpster Michaëla Bijlsma en illustrator Eric Coolen
Door: Paul Rooyackers
p. 30-31
Het duo werkt aan opdrachten in samenwerking met musea, gemeenten en scholen.

S+L+E+M : een unieke opleiding voor vernieuwers in de schoenenbranche
Door Thea Vuik
p. 32-33
Interview met creatief directeur van SLEM, Nicole van Enter, over innovatie en educatie in de schoen- en lederindustrie.

Praktijkleren zonder schotten : met Cibap in Company is ieder onderwijsproject compleet anders
Door: Henk Langenhuijsen
p. 34-35
Cibap in Company is een aansprekend voorbeeld van praktijkleren. Het is een leervorm waarbij creativiteit daadwerkelijk wordt ingezet voor een eindproduct van een externe opdrachtgever.

Een museum in je broekzak : interview met Marcel van Kerkvoorde, docent, kunstenaar en spelontwerper

Door: Paul Rooyackers
p. 36-37
Marcel Van Kerkvoorde is docent beeldende vorming en CKV en mede initiator van het Kunst-fort bij Vijfhuizen. Een werkgroep begon aan de restauratie van het fort dat deel uitmaakt van het grootste openluchtmuseum van Nederland: de Stelling van Amsterdam. Hij ontwikkelde hiervoor onder meer De Stelling Tour, een digitale rondleiding en audiotour en een educatieve omgevingsgame. Voor het PO en VO ontwikkelde hij lespakketten en het bordspel, De Waterlinie Game.

Om talent te ontwikkelen moet het onderwijs individueel gericht zijn : interview met hersenwetenschapper Dick Swaab

Door: Thea Vuik
p. 40-42
Het nieuwe boek van Swaab- Ons creatieve brein- gaat over de interactie van de hersenen met de omgeving in relatie met creativiteit.

Dramalessen dicht bij de leerling

Door: Salomé Trentelman
p. 42-43
Esther Hulst en Martijn Huitema bieden cultuureducatie in de vorm van workshops en theatervoorstelling voor zowel het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs. Het gaat daarbij vooral om het groepsproces.

Leerlingen in hun kracht door digitale technieken. In de Serie: Digitale technieken in het mu-ziekonderwijs / deel 1
Door: Allerd van den Bremen
p. 44-45
Digitale technieken als Spotify, Yousician and Ableton Live hebben de muzikale belevingswereld van jongeren ingrijpend veranderd. Wat zijn de consequenties hiervan voor de manier waarop leerlingen luisteren, muziek leren maken en creëren? En wat doen we ermee in het muziekonderwijs?

Ik doe niet moeilijk, ik neem ze allemaal. In de Serie: Museumeducatie op maat / deel 2

Door: Moniek Warmer en Kris van Veen
p. 46-47
Sinds de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit reageren culturele instellingen op de ‘vraag’ van ICC’ers en leerkrachten. Vraaggericht werken: wat is het en wat betekent die wijze van werken voor de educatieve afdeling van een museum? De educatoren van Musea Utrecht onderzochten hoe de kwaliteit van een schoolbezoek kan worden verhoogd en daarmee hoe een museumbezoek niet een ‘uitje’ is, maar een daadwerkelijk onderdeel kan zijn van het curriculum. Ook is gekeken naar de wens om 21e-eeuwse vaardigheden, creativiteitsontwikkeling en onderzoekend en ontdekkend leren on het programma in te passen: Museum+.

Je eigengeluid in de grote stad : interview met Fedor Teunisse, artistiek leiding van Stichting Slagwerk Den Haag
Door: Aad de Been
p. 48-49
Over City of Sounds, een project voor en door kinderen dat Slagwerkgroep Den Haag organiseerde.

Veel ruimte voor muziek op de Europese School in Mol (België)

Door: Stef Joosen
p. 52-53
Op een Europese School is muziek – net als kunst (beeldend) – deels een verplicht vak. Het is bovendien een eindexamenvak waar veel uren naar toe gaan. In het Belgische Mol krijgt muziek veel aandacht. Stef Joosen werkte er negen jaar als docent op de middelbare schoolafdeling.

Wie was je held? ‘Die had ik niet!’
Door: Rozemarijn Schouwenaar en Henk Langenhuijsen
p. 54-55
Bjorn Romy en Sharif Abdoelhak zijn twee Rotterdamse selfmade cultureel ondernemers. Als ervaringsdeskundigen bouwen ze bruggen tussen het onderwijs, de cultuursector en het jongerenwerk.

Dansen in en met de natuur. In de Serie: Moving educators / deel 2

Door: Laura Kool
p. 56-57
Welke invloed heeft de enorme liefde voor de natuur in Nieuw-Zeeland op de cultuur, het onderwijs en de danseducatie?

De werkelijkheid een plekje geven
Door: Thea Vuik
p. 59
Gesprek met vijftigjarige verstandelijk beperkte Annemiek Brekelmans. Waarom is borduren toch zo belangrijk voor haar?

Why education? Eigenaarschap, democratisering en gepersonaliseerd leren
Door: Jaco van den Dool
p. 60-61
Tijdens colleges over kunsteducatie voor het vak Arts Education World Wide stelde docent-promovendus Jaco van den Dool de studenten de vraag: Why education? Hij kreeg voornamelijk productgerichte antwoorden zoals het behalen van een diploma en het overdragen van kennis.

Een kijkje bij een internationale dansconferentie
Door: Laura Kool
Verslag van de conferentie van Amerikaanse Nationals Dance Education Organization (NDEO) van 6-10 oktober 2016.

Boeksignalementen
Door: Heidi Heinonen en Petra Faber
p. 64

Actief met CKV
p. 66-67

Trefwoorden
creatieve industrie, mbo, voortgezet onderwijs, basisonderwijs, kunsteducatie, cultuureducatie, beroepsonderwijs, museumeducatie, cultuuronderwijs, culturele instellingen, tijdschriftartikelen, hbo, wetenschappelijk onderwijs, KunstzoneArchief
Auteurs (15)
Auteur
Corporatieve auteur
Rol
J. Boessen
hoofdredacteur
C. Goossens
eindredacteur
H. Langenhuijsen
P. Rooyackers
L. Kool
Th. Vuik
J. van Wijk
R. Schouwenaar
J. van den Dool
P. Rutten
M. Warmer
A. van den Bremen
K. van Veen
S. Trentelman
A. de Been
Bestanden (1)
Bestand
Soort bestand
Titel
Beschrijving
Overig
Kunstzone 2017-2