Publicatie: Reimagine, redesign and transform

Informatie
Titel
Reimagine, redesign and transform
Alternatieve titel
Enhancing generation and exploration in creative problem finding processes in visual arts education
Documentvorm/materiaal
boek, digitale publicatie
Jaar van uitgave
2017
Aantal pagina's
152 p.
Annotatie
Met literatuuropgave en bijlagen. - Proefschrift Universiteit van Amsterdam.
Introductietekst
Hoe kunnen docenten beeldende vormgeving en ckv hun leerlingen ondersteunen bij het ontwikkelen van hun creativiteit en originaliteit? Marie-Thérèse van de Kamp (Universiteit van Amsterdam) bestudeerde in haar proefschrift hoe het onderwijs de originaliteit van beeldende producten van leerlingen kan verhogen, analyseerde nieuwe onderwijsprogramma's in beeldende vormgeving en ckv die originaliteit stimuleren en onderzocht de effectiviteit van die onderwijsprogramma's.
Samenvatting

Divergent denken

Divergent denken is cruciaal bij het maken van creatieve beeldende producten en het is een indicator van creativiteit. In dit proefschrift onderzoekt Marie Thérèse van de Kamp de effecten van twee soorten lessen die het divergente denken zouden moeten bevorderen, door expliciete (strategie)instructie van metacognitie. Dat is geen gebruikelijke aanpak in lessen beeldende vormgeving en ckv. De resultaten tonen aan dat deze onderwijsprogramma's het divergente denken van leerlingen inderdaad bevorderden.

Verschillen in originaliteit

Drie processen werden bestudeerd die de verschillen in de originaliteit van beeldende producten zouden kunnen verklaren. De resultaten lieten zien dat visueel genereren en visueel exploreren de verschillen konden verklaren in de originaliteit van de beeldende producten. Drie soorten exploreren - associëren, combineren en abstraheren - leverden een significante bijdrage aan de beeldende ontwerpen. Daarnaast bleek dat naarmate de afstand van de activiteiten (tot een stimulus) groter was, des te hoger de originaliteit van de beeldende ontwerpen was. 

Trefwoorden
cultuureducatie, cultuuronderwijs, ckv, voortgezet onderwijs, jongeren, beeldende kunsten, beeldende vormgeving, beeldende vorming, didactiek, methodiek, ontwikkeling, leren, creativiteit, kunsteducatie, onderzoek, onderzoek (vorm), proefschriften, uitgelichtonderzoek
Auteurs (1)
Auteur
Corporatieve auteur
Rol
M-Th. van de Kamp