Publicatie: Cultuur leert anders: Tien jaar Cultuurprofielscholen

Informatie
Titel
Cultuur leert anders: Tien jaar Cultuurprofielscholen
Alternatieve titel
Kunstzone 2018-1
Documentvorm/materiaal
tijdschrift
Jaar van uitgave
2018
Aantal pagina's
3-66 p.
Ouderrelatie
Nummer
1
Maand
januari
Introductietekst
Deze Kunstzone besteedt uitgebreid aandacht aan de Vereniging CultuurProfielScholen. De vereniging bestaat in 2018 tien jaar. Hoe kijkt men terug op deze periode en naar de toekomst? Verder in dit nummer aandacht voor componeren in de basisschool, het samen leren van leraren, inclusieve dans, reflecteren in het kunstonderwijs en de samenhang tussen kunst- en cultuurvakken en andere vakken.
Samenvatting

THEMA: Cultuur leert anders

Wat schieten we op met kunst?

door Mark Mieras, p. 21-23
Waarom zou je lestijd besteden aan kunsteducatie? In dit artikel schrijft Mieras over de effecten van kunsteducatie met betrekking tot leren, verbeelding, plezier en emoties.

Beoordelen of ontwikkelen: critical friends en cultuurprofielscholen

door Paul van der Heijden, p. 26-27
Roosje Passchier en Jeppe den Uijl geven voorbeelden en vertellen hoe critical friends bijdragen aan onderwijsontwikkeling. Bij de VCPS is het mogelijk om een Cultuurkaravaan uit te nodigen op school.

Aan tafel! Een CKV- project van het Amadeus Lyceum

door Michel Berendsen, p. 29
De leerlingen van het Amadeus maakten samen met kunstenaars een kookboek.

Sporen van cultuurprofielscholen

door Floor Roos, p. 31
Twee hbo-studenten kijken terug op hun tijd op een cultuurprofielschool. Wat hebben ze meegenomen naar hun vervolgopleiding?

Cultuurreizen is leren

door Astrid Rass, p. 32
Waarom kiest een school voor internationalisering?

De leerling centraal

door Paul van der Heijden, p. 33
Een artikel over de drijvende krachten van de Vereniging CultuurProfielScholen: Antoine Gerrits en Astrid Rass.

Niet vinken maar vonken: 10 jaar VCPS-VO

door Melissa de Vreede, p. 37 -39
De verening VCPS bestaat nu tien jaar. Hoe is de vereniging ontstaan en waarom? In dit artikel vertellen Antoine Gerrits, Astrid Rass wn Henk Visscher over de ontwikkeling van de vereniging afgelopen tien jaar.

CPS veroorzaakt geen cultuuromslag

door Henk Langenhuijsen, p. 40-41
In het artikel vertellen vier cultuurcoördinatoren over de effecten van het lidmaatschap cultuurprofielschool. Hoe werk je samen met andere vakken en teams?

Dit is Gemey

door Roos Al, p. 43
Hoe ervaart Gemey het vak tekenen op VSO Alphons Laudy in Amsterdam? De school geeft onderwijs aan zeer moeilijk lerende kinderen.

De Renaissance van schoolradio

door Paul van der Heijden, p. 44- 45
De radiozender van Het Hooghuis in Oss de online te beluisteren. Op deze school is het mogelijk om een DJ opleiding te volgen. Jongeren leren presenteren en het nieuws te brengen.

Artikelen algemeen

Vijf wendingen

door Bart van Rosmalen, p. 8- 11
Wat is de overeenkomst tussen kunst en ondernemen? Welke parallellen ziet van Rosmalen?

De kunst van Pokemon Go

door Jacintha Smulders, p. 12
Smulders is docent Kunst Beeldend en schrijft over de buitenkunst die weer in de belangstelling staat dankzij Pokemon Go.

Leer mij kennen

Joche Lange, p. 13

Vierslagleren doe je samen

door Marjo van Hoorn, p. 14- 16
Joke van Helvoirt en Marit Tuik deden mee aan het traject VierSlagLeren. Hierin werken een ervaren en een startende leraar als een duo in de klas en volgen allebei een zelfgekozen master.

Componeren in de basisschool: een betekenisvolle activiteit in het vak muziek

door Michel Hogenes, p. 47-49
Hogenes heeft een didactisch model voor het componeren van muziek ontwikkeld voor de basisschool. In een drie- stappen- model laat hij zien hoe leerlingen leren componeren.

Dance and Somatics

door Laura Kool, p. 52- 53
Dit artikel is het derde deel over Inclusive Dance. Dit artikel beschrijft Kool het project Dance and Somatics van het Duncan Centre Conservatory in Praag. Niet alleen in Praag, maar ook in Nederland is steed meer aandacht voor lichaamsbewust bewegen.

Ik twijfel, dus ik ben: het belang van reflectief docentschap

door Thomas de Baets, p. 55- 57
Baets stelt dat reflectief docentschap over twijfelen, overwegen en afwegen gaat. Hij pleit voor een manier van reflecteren die down-to-earth is, relevant voor de praktijk en vergaand in onderzoeksambitie.

Armoede krijgt een gezicht

door Henk Langenhuijsen, p. 58
De Toneelmakerij uit Amsterdam maakt jeugdtheater. Langenhuijsen bespreekt twee recente voorstellingen: Nadia en Outlaw.

De afzwaaier

door Thea Vuik, p. 59
Alexandra Radius en Han Ebbelaar vertellen over hun danscarrière.

Verder in deze Kunstzone

Boeksignalementen

door Petra Faber en Heidi Heinonen, p. 62

Recensies, columns, illustraties en besprekingen van kunst van leerlingen en Actief met CKV.

Trefwoorden
kunsteducatie, cultuureducatie, ckv, kunst, onderwijs, basisonderwijs, muziekeducatie, cultuurprofielscholen, voortgezet onderwijs, muziekonderwijs, componeren, muziek, dans, vakoverstijgende educatie, leren, cultuuronderwijs, docenten, KunstzoneArchief
Auteurs (18)
Auteur
Corporatieve auteur
Rol
J. Boessen
hoofdredacteur
M. Mieras
P. van der Heijden
M. Berendsen
F. Roos
A. Rass
H. Langenhuijsen
R. Al
B. van Rosmalen
J. Smulders
M. van Hoorn
eindredacteur
M. Hogenes
L. Kool
Th. De Baets
Th. Vuik
M. van Tilburg
P. Faber
H. Heinonen
Bestanden (1)
Bestand
Soort bestand
Titel
Beschrijving
Overig
Kunstzone 2018-1