Publicatie: De onderzoekende docent

Informatie
Titel
De onderzoekende docent
Alternatieve titel
Kunstzone 2018-2
Documentvorm/materiaal
tijdschriftartikel
Jaar van uitgave
2018
Ouderrelatie
Jaargang
2018
Nummer
2
Maand
maart
Pagina’s
3-66 p.
Introductietekst
Deze Kunstzone besteedt aandacht aan de onderzoekende houding van de docent. Feitelijke artikelen vertellen over de ervaringen van docenten met onderzoek, andere artikelen over kunst en kunsteduatie en het leggen van betekenisvolle relaties en artikelen die het reflecteren, veranderen en bezinnen in de onderwijspraktijk belichten. Verder is er aandacht voor interactieve kunstkritiek, persoonsvorming in relatie tot kunstonderwijs, professionalising van het vak rondleiden en interdisciplinair samenwerken.
Samenvatting

THEMA: de onderzoekende docent

Intro: Partners in crime
p. 19

No school: het einde van het schoolse denken
Door Jeroen Lutters, p. 20-23
Lutters pleit voor een radicale verandering van de structuur van schools denken van de leerling naar een cultuur van vrij en creatief denken.

Ruimte voor de door creativiteit
Door Olga Potters en Suzan Lutke, p. 26
Verbeeldingskracht is een van de fundamenten van creativiteit. Wat kunnen we van kunst leren als het daarom gaat? Op welke manier voedt kunst onze verbeeldingskrachten en hoe vertalen we dit naar het basisonderwijs?

Crafting Wearables

Door Patrick van Berkel, p. 29
Samenwerken is het sleutelwoord bij het project Crafting Wearables. In dit project werken mode, technologie, industrie en wetenschappelijk onderzoek samen.

Agents of change
Door Judith Boessen, p. 30-32
Interview met John Johnston, hoofd van de internationale masteropleiding Artist Educator  en  de master Kunsteducatie bij ArtEZ.

De Music Paint Machine
Door Paul van der Heijden, p. 33
Luc Nijs reist de wereld rond om lezingen te geven over muziek en technologie.

Het eigene in CKV-onderzoek

Samenst. en redactie Marjo van Hoorn, p. 36-39
Het doen van onderzoek is een belangrijk onderdeel van het nieuwe CKV. Janeke Wienk en Emiel Copini zetten uiteen hoe je onderzoek kan presenteren als een intrinsiek aspect van de kunsten. Wienk beschrijft hoe Art Based Learning als onderzoeksinstrument ingezet kan worden en Copinlaat het onderzoeksproces van leerling Jesse uit 5 vwo zien.

De waarde van onderzoek in de opleiding Docent Muziek
Door Michel Berendsen, p. 40-41
Het hbo vereist andersoortig onderzoek. Volgens Berendsen kan het eindonderzoek in het hbo het beste worden vormgegeven als praktijkonderzoek.

De ontregeling voorbij : drie transities in de techno-sociale klas

Door Nihant Shah, p. 43-45
Over het klaslokaal als hybride product.

MAD onder de loep : ervaringen met de leergang Onderzoek en Onderwijsontwikkeling

Door Esther Schaareman, p. 46
De leergang helpt om je als docent te leren nadenken over een onderzoeksvraag en je onderwijspraktijk onder de loep te nemen.

Coda: Translatio, imitatio en aemulatio

Door Marjo van Hoorn, p. 47
Naar aanleiding van de artikelen in dit themanummer resumeert Marjo van Hoorn: Pak een vraag of kwestie stapsgewijs aan en gebruik daarvoor de best beschikbare kennis. En evalueer daarbij doorlopend.

Algemeen

Interactieve kunstkritiek: amateurrecensenten stimuleren debat
Door Kimberly van Aart, p. 8-11
Het internet biedt zowel ruimte als nieuwe mogelijkheden voor recensies. Het publiek kan online ook zijn opvattingen publiceren. Onderzoek laat zien hoe professional en amateur daar bijdragen aan het kritisch debat.

Persoonsvorming en de school
Door Debbie Klarenbeek, p. 12
Persoonsvorming is één van de drie hoofddoelen voor het toekomstig funderend onderwijs. Maar hoe verweef je dat in het kunstcurriculum?

Leer mij kennen
Leontien Apekrom, p. 13

Ont-moeting met Lucas De Man

Door Thea Vuik, p. 14-16
Lucas De Man over zijn visie op het kunstenaarschap.

Column: Gezag

Door Mirjam van Tilburg, p. 17

Dialoog met kunst
Door Paul van der Heijden, p. 18
Over zijn ervaringen met het inzetten van Art Based Learning bij een bezoek aan het Rijksmuseum met leerlingen Kunst Algemeen.

Buitenblik: Johannes Visser
Door Esther Schaareman, p. 42

Rondleiden is een vak

Door Floor Roos, p. 48-49
Op het symposium Museum Guides Now op 6 en 7 november 2017 stond het thema professionaliseren van het vak rondleiden centraal. Aanleiding van symposium was het promotieonderzoek van Mark Schep (Universiteit Amsterdam).

Dans in beweeglijk Brazilië

Door Laura Kool, p. 52-53
Reportage over het dansonderwijs in Brazilië.

Interdisciplinair samenwerken : verweven en onderling afhankelijk
Door Diane Carp, p. 55-57
Bij de module Interdisciplinair Artistiek Samenwerken van de Master Kunsteducatie (AHK) onderzoeken studenten hun kunstenaarschap.  Zij zien artistiek onderzoek als de doorlopende ontwikkeling van hun eigen kunstpraktijk.

Cultuur deel je
Door Michiel de Wit, p. 58
Op 21 maart 2018 zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Ook voor kunstdocenten en –educatoren is het belangrijk om te stemmen, mee campagne te voeren en lobbyen bij raadsleden, wethouders en ambtenaren.

De afzwaaier
Aad de Been, p. 59

Gespot: boeksignalementen

Petra Faber en Heidi Heinonen
p. 62

Recensies

Door Henk Langenhuijsen, p. 63

Actief met CKV
p. 64-65

Kleine zusje?
Door Sanne Wichman, p. 66
Reilen en zeilen van vakverenigingen VLS en VONKC
Trefwoorden
voortgezet onderwijs, docenten, ckv, cultuureducatie, onderzoek (onderwerp), kunstvakopleidingen, hbo, beroepsonderwijs, tijdschriftartikelen, basisonderwijs, muziek, dans, beeldende kunsten, jongeren, techniek, kunstenaars, KunstzoneArchief, LS06a
Auteurs (22)
Auteur
Corporatieve auteur
Rol
J. Boessen
hoofdredacteur
P. Faber
H. Heinonen
M. de Wit
M. van Hoorn
eindredacteur
Th. Vuik
K. van Aart
D. Klarenbeek
M. van Tilburg
P. van der Heijden
J. Lutters
O. Potters
S. Lutke
P. van Berkel
J. Wienk
E. Copini
M. Berendsen
S. Nishant
E. Schaareman
F. Roos
L. Kool
D. Carp
Bestanden (1)
Bestand
Soort bestand
Titel
Beschrijving
Overig
Kunstzone 2018-2