Intro: Voor, tegen of ... door Floor Roos, p. 19 Wat kun je verstaan onder interdisciplinariteit? Wat is de meerwaarde? Mono-, multi-, inter- of transdisciplinair? door Lara Broekman, pp. 20-23
Er is de laatste jaren steeds meer aandacht gekomen voor verbreding en integratie in het Nederlandse onderwijs. Edulabs, makersonderwijs en projecten over digitale geletterdheid vragen om een meer inter- of zelfs transdisciplinaire aanpak. Wat betekent dit voor de opleidingen? En wat winnen of verliezen de kunstvakken met deze ontwikkelingen?
Interdisciplinariteit moet je oefenen door Elsje van Leeuwen en Heleen de Hoon, pp. 26 Bij Fontys Hogeschool voor de Kunsten heeft interdisciplinariteit een belangrijke plaats in het curriculum. In dit artikel aandacht voor de interdisciplinaire projecten en de meerwaarde ervan voor de nieuwe lichting kunstvakdocenten en makers. A bag to dance door Mariska van der Vaart, p. 29 Over de ontwikkeling van een interdisciplinair project bij de docentenopleidingen dans, theater en beelden van ArtEZ. Een nu-curriculum : de worsteling vakkenintegratie en vakdiscipline door Piet Hagenaars, pp. 30-32 Hoeveel kunstvakdocenten hebben eigenlijk in de gaten dat het huidige curriculum binnen enkele jaren in één klap verandert? Iedereen krijgt straks te maken met het nieuwe leergebied Kunst & Cultuur. En dat je er zelf vorm aan kunt geven kwam in Nederland niet eerder voor. De vraag is of het ontwikkelteam van Curriculum.nu in het eindproduct in mei 2019 de balans zal hebben gevonden tussen vakoverstijging en vakinhoud, tussen leertheorie en onderwijspraktijk. Interdisciplinair op zijn Haags door Marjo van Hoorn, p. 33 De (voormalige) ontwikkelgroep interdisciplinair van Cultuuronderwijs op zijn Haags ontwikkelde een interdisciplinaire leerlijn voor alle basisonderwijsgroepen in Den Haag. Interdisciplinary Learning Strategies door Pien School, pp. 36-39 Bij Fontys Hogeschool voor de Kunsten doet Cynthia Hathaway als Researcher Explorer Interdisciplinary Learning Stategies onderzoek dit onderzoeksgebied. Zij onderzoekt de komende twee jaar hoe interdisciplinair onderwijs binnen de FHK-gemeenschap tot stand kan komen. Bruggen bouwen in Darling door Floor Roos, pp. 40-41 Het verhaal van een community art project in The Darling Collection. Hierbij bieden studenten van verschillende studierichtingen van Fontys de inwoners van de Zuid-Afrikaanse stad Darling een podium om hun verhalen te (laten) vertellen. Jur van de Lecq, mede initiator van het project vertelt over dit project. Muziek, een vak apart : de dreiging van interdisciplinaire samenwerking door Michel Berendsen, pp. 43-45 Interdisciplinair muziekonderwijs is nog lang geen vanzelfsprekendheid. Interdisciplinair onderwijs kan leiden tot verschraling in het vak muziek in het voortgezet onderwijs. Danssporen door Leontien Apekrom, p. 46 Over een interdisciplinaire lessenreeks voor groep 5-6, waarin beeldende vorming en dans samenkomen. Coda: Kijken over de grens door Pien School, p. 47
De afzwaaier: Jan Jaap Knol p. 59
Gespot: Boeksignalementen
door Petra Faber en Heidi Heinonen, p 62 On Stage: podiumkunsten door Henk Langenhuijsen, p. 63 Cultuurbarbaar: to do p. 64 De VLS, opnieuw geïnspireerd Lidstaat en Helpdesk VLS/VONKC, p. 66