Publicaties
(current)
Main
Dark
Pastel
Earthy
Monochrome
Autumn
Sunset
Spring
Beige
Inloggen
Publicatie: Kunsteducatie in het mbo: van en met elkaar leren
Algemeen
Informatie
Titel
Kunsteducatie in het mbo: van en met elkaar leren
Alternatieve titel
Een evaluatie van de eerste programmaregeling Kunsteducatie voor mbo’ers
Documentvorm/materiaal
digitale publicatie
Plaats van publicatie
Utrecht
Uitgever
LKCA
Jaar van uitgave
2019
Aantal pagina's
39 p.
Introductietekst
Wat er voor nodig is om succesvol educatief aanbod te ontwikkelen voor mbo-studenten? In dit verslag staan de resultaten van de evaluatie van de eerste programmaregeling ‘Kunsteducatie voor mbo’ers’ van Fonds21. Door middel van interviews met docenten, teamleiders en projectleiders van culturele instellingen en groepsgesprekken met mbo-studenten zijn de ervaringen inzichtelijk gemaakt. Het is - zo blijkt - een uitdaging om de mbo-studenten ‘binnen’ te krijgen, maar dit blijkt zeker goed mogelijk. En als je ze dan weet te raken en boeien, kan dat voor hen een waardevolle (soms eerste) ervaring worden met professionele kunst.
Samenvatting
De succesfactoren vanuit het perspectief van de culturele instellingen
Verdiep je in de (regionale) mbo-sector.
Stel duidelijke doelen
Maak iemand binnen de organisatie structureel verantwoordelijk voor het mbo-beleid en de uitvoering
Zorg ook voor draagvlak op hoger niveau bij de scholen
Gebruik de beleving en ervaringen van de mbo-studenten
Werk samen in de regio
Zorg dat alle medewerkers voorbereid zijn en openstaan voor deze nieuwe doelgroep
Zorg voor getrainde professionals die feeling hebben met de doelgroep
Maak het waardevol en laat de kosten zien
Laat het programma onderzoeken en evalueren door een externe partij
De succesfactoren vanuit het perspectief van de mbo-instellingen
Overtuig de docenten van de waarde van kunst en cultuur – dat is vaak nodig
Maak een directe koppeling met het curriculum
Docenten zijn druk en overbelast: maak het zo simpel mogelijk
Geef docenten een duidelijke rol en verantwoordelijkheid
Plan op tijd
Kunst biedt studenten de kans om zichzelf en elkaar ‘anders’ te leren kennen
Peer-to-peer educatie
Kruisbestuiving, van elkaar leren is belangrijk
Co-creatie: betrek docenten bij het ontwikkelen van aanbod en neem ze serieus
Geld – wees bewust van financiële belemmeringen bij de scholen
De succesfactoren vanuit het perspectief van de mbo-studenten
Dé mbo’er bestaat niet
Mbo’ers zijn praktijkgericht – sluit aan op beroep.
Aanbod musea en theaters staat ver van de mbo’ers af; onervaren op cultureel gebied
Inspelen op emotie & aansluiten op belevingswereld
Leeftijd andere bezoekers en medewerkers belangrijk voor beleving mbo’ers
Mbo’ers zijn doeners
Een duidelijk resultaat
Keuzevrijheid, inspraak & autonomie
Cultureel onervaren mbo’ers houden van duidelijkheid
Persoonlijke aandacht is belangrijk
Trefwoorden
mbo, beroepsonderwijs, kunsteducatie, musea, museumeducatie, culturele instellingen, cultuureducatie, theater, regelingen, fondsen, jongeren
Auteurs (3)
Auteur
Corporatieve auteur
Rol
H. Braam
R. Schouwenaar
B. Delmee
Links (2)
Url
Opmerking
https://www.fonds21.nl/nieuws/506/opbrengsten-leergemeenschap-wat-maakt-een-project-waardevol-voor-de-mboer
https://www.fonds21.nl/dossiers/1/dossier-kunsteducatie-voor-mboers
Bestanden (1)
Bestand
Soort bestand
Titel
Beschrijving