Intro: Met creativiteit op toekomst voorbereid door Ronald Kox, p. 19 Lees online
‘Kunsteducatie in het mbo, waar beginnen we (aan)…?’ door Huub Braam, pp. 20-23 De eerste programmaregeling Kunsteducatie voor mbo’ers van Fonds21 ging in 2018 van start. De regeling gaf culturele instellingen een steuntje in de rug bij het ontwikkelen van kwalitatief hoogstaand cultuureducatieaanbod voor mbo-studenten. Is dit gelukt en wat zijn de uitdagingen bij het verduurzamen? Lees online
Dans in het mbo: last of verrijking? door Laura Kool, pp. 26-27 Waarom een vierjarige hbo-opleiding docent dans volgen als een lager opgeleide op het mbo dezelfde taken kan uitvoeren? Lees online
Cultuureducatie van vmbo naar mbo door Pien School, p. 29 Ze willen met hun handen bezig zijn, niet de hele dag achter een laptop zitten. Mbo-studenten vertellen over hun ervaringen met de kunstvakken en de overgang van het vmbo naar een creatieve vakopleiding. Lees online
Cultuureducatie in het mbo mag geen incident zijn door Henk Langenhuijsen, pp. 30-32 Structurele financiering en systematiek is belangrijk. Cultuureducatie in het mbo-onderwijs mag geen incident zijn. Aan CJP en Fonds 21 ligt het niet. Lees online
Mbo’ers in een kunstmuseum door Gijs & Jenna, p. 33 Wat vinden mbo’ers van een kunstmuseum? Lees online
Hoe organiseer én financier je kunstaanbod voor het mbo? door Rozemarijn Schouwenaar, pp. 36-39 Cultuureducatie dringt langzaam maar zeker het mbo binnen. Het aanbod bestaat vooral uit losse projecten. De opleiding of een betrokken culturele instelling financiert het en vaak wordt dat ook deels gesubsidieerd. Hoe organiseer en financier je cultuureducatief aanbod en dat vooral op de lange termijn? Lees online
Kunst als motor voor brede vorming door Esther Schaareman, pp. 40-41 Koen Vos, practor brede vorming bij ROC Friese Poort, zet kennis en ervaring in op het gebied van kunst, filosofie en religie voor de ontwikkeling van brede vorming binnen zijn mbo-opleiding. Lees online
Mbo-docenten die het verschil maken : enthousiast , maar roepende in de woestijn door Huub Braam en Rozemarijn Schouwenaar, pp. 43-45 Er zijn enthousiaste mbo-docenten genoeg die aan de slag gaan met kunst en cultuur in de lessen. Niet alleen bij de creatieve vakken, ook bij andere opleidingen. Hoe zorgen docenten dat dit aansluit bij hun lessen en krijgen ze de steun die nodig is? Lees online
Coda: Nieuwe horizonten door Marjo van Hoorn, p. 47
Ruimte voor de museumbezoeker door Mark Schep, pp. 8-11 Waarom is het vak van rondleider zo belangrijk en wat moet een rondleider kennen en kunnen om het optimaal te kunnen uitoefenen?
De kracht van trots door Henk Langenhuijsen, p. 12 Theater op het mbo biedt meer dan alleen vermaak. Lees online
Meet de maker door Pien School, pp. 14-15 Eerste deel van een driedelige serie ‘Kunsteducatie vanuit het perspectief van …’. Dit keer het perspectief van Merlijn Twaalfhoven.
Opdrachten met ‘energielabel’ door Trudi van den Berg, pp. 16-18 Samen met collega’s ontwikkelde Trudi van den Berg een kwaliteitslabel voor de lessen kunst beeldende vormgeving uitgaande van 21ste eeuwse vaardigheden.
Nieuwe vervolgstudies=nieuwe kunstlessen? door Floor Roos, pp. 48-49 Wat kan je als kunstdocent leren van andere beeldende opleidingen en vakgebieden? Floor Roos sprak met enkele deskundigen.
Beroepsperspectief mbo-artiest: een meer dan complexe discussie door Mariska van der Vaart, pp. 52-53 Stop met de opleiding mbo artiest want die leidt op tot werkloosheid, luidde het advies aan minister Van Engelshoven. Mariska van der Vaart nam een kijkje bij verschillende opleidingen mbo artiest, waarbij dit probleem vanuit verschillende oogpunten wordt bekeken en mogelijke oplossingen aan de orde komen. Lees online
Computers maken geen kunst column door Rob van Gerwen, p. 54 Kunnen computers kunt maken?
Vernieuwen is niet gelijk aan dogma: de kunstdocent als onderwijsvernieuwer door Vera Meewis, pp. 55-57 Wat zijn de opvattingen van innovatieve kunstdocenten over hun professionele identiteit als vernieuwer? Vera Meewis deelt haar inzichten en conclusies.
Makers leiden rond door Marjolein Roozen, p. 58 Rondleiden bij het Nieuwe Instituut.
Gespot: boeksignalementen door Heidi Heinonen en Petra Faber, p. 62
On Stage door Hank Langenhuijsen, p. 63
Cultuurbarbaar: to do pp. 64-65
Lidstaat & Helpdesk VLS/VONKC: Advies vernieuwing bovenbouw VO p. 66