Publicatie: De jongen die dacht dat hij een blaadje was : Hoe verbeeldingskracht tot stand kan komen bij de leerling met een ontwikkelingsachterstand en autisme

Informatie
Titel
De jongen die dacht dat hij een blaadje was : Hoe verbeeldingskracht tot stand kan komen bij de leerling met een ontwikkelingsachterstand en autisme
Documentvorm/materiaal
digitale publicatie
Jaar van uitgave
2020
Aantal pagina's
16 p.
Annotatie
Met literatuuropgave. - Essay Fontys Hogeschool, Master Kunsteducatie.
Introductietekst
Hoe brengt dansexpressie de verbeelding tot stand? Kinderen met autisme en een ontwikkelingsachterstand hebben structureel kunsteducatie nodig om verbeeldingskracht te ontwikkelen. Dansexpressie is hiervoor een geschikt middel en dit zal deze kinderen helpen bij de ontwikkeling van hun persoonlijkheid.
Samenvatting

Conclusie:
Het aanbieden van dansexpressie aan deze leerlingen zorgt voor een ontwikkeling van de
verbeeldingskracht en geeft deze leerlingen de mogelijkheid zich optimaal te ontwikkelen zoals dat ook beschreven staat in de rechten van het kind. Op het moment van het schrijven van dit essay vormt kunsteducatie geen vast onderdeel van het ZML-onderwijs. Voor leerkrachten is het belangrijk om meerdere manieren te hebben om deze kinderen te benaderen, om een grote kist met gereedschap te hebben waar ze uit kunnen putten. Dansexpressie en andere vormen van kunsteducatie zijn, in aanvulling op het reguliere onderwijs, het gereedschap waarbij de leerkracht als een virtuoos de verbeeldingskracht kan helpen ontwikkelen. Door het structureel aanbieden van dansexpressielessen binnen het ZML-onderwijs krijgen deze kinderen dezelfde kansen als anderen om zich te ontwikkelen tot een gelukkige volwassene die tot zijn recht komt in deze maatschappij.

Trefwoorden
dans, danseducatie, autisme, speciaal onderwijs, kinderen, mensen met een beperking, verstandelijke beperking, fantasie, creativiteit, ontwikkeling, onderzoek, onderzoek (vorm), Cultuur in de Spiegel, persoonlijkheid, hbo, kunstvakopleidingen, vakdocenten, LS06b, verbeelding
Auteurs (1)
Auteur
Corporatieve auteur
Rol
T. van de Stolpe-Nijland
Bestanden (1)
Bestand
Soort bestand
Titel
Beschrijving