Publicatie: Pabo en de Kunstvakken: Beperkt bekwaam

Informatie
Titel
Pabo en de Kunstvakken: Beperkt bekwaam
Alternatieve titel
Kunstzone 2020-4
Documentvorm/materiaal
tijdschriftartikel
Jaar van uitgave
2020
Ouderrelatie
Jaargang
2020
Nummer
4
Maand
juli
Pagina’s
3-66 p.
Introductietekst
Dit themanummer kwam samen met LKCA tot stand. Met onder meer een inventarisatie over de hoeveelheid tijd die pabo’s besteden aan kunstonderwijs en antwoorden op de vraag of leerkrachten voldoende toegerust zijn om kwalitatief cultuuronderwijs te geven.
Samenvatting

Inhoud

THEMA: PABO en KUNSTVAKKEN

Intro: Pabo 'gezoomd'
door Lara Broekman, p. 19
Zijn docenten op de basisschool voldoende toegerust om kwalitatief cultuuronderwijs te geven?

Kunsteducatie op de pabo’s : Ruimte voor specialisatie, maar in de basis grote variatie
door Marian van Miert en Zoë Zernitz, pp. 20-23
Er is een grote variatie in het aantal uren dat de pabo’s aan de kunstvakken besteden en in de wijze waarop ze er invulling aan geven.

Zeker met meer muziekervaringen
door Thea Vuik, pp. 26-27
Hoe krijg je meer muziek in de klas als een docent zich niet bekwaam voelt in het geven van een muziekles? ‘We gaan eerst naar de pabo, want daar begint het!’

De post-hbo opleiding Cultuurbegeleider : Wisselwerking theorie en werkvloer
door Eeke Wervers, p. 29
Negen pabo’s in Nederland bieden de post-hbo opleiding Cultuurbegeleider aan. Drie oud-studenten vertellen over de meerwaarde van de opleiding.

Meester van het digibord
door Liesbeth Kleuver, pp. 30-32
Bevoegde groepsleerkrachten moeten met subsidie nu al jaren bijgeschoold worden om cultuureducatie met kwaliteit te gaan geven. Wat biedt een pabo: een basis van kennis of van kunnen?

Interdisciplinaire co-teaching
door Hans van Eerden, p. 33
Als docent muziek aan een hogeschool geeft Hans van Eerden les op de pabo én begeleidt stages van conservatoriumstudenten. Door studenten van die twee opleidingen samen te laten werken krijgt de muziekles op die basisscholen meerwaarde.

Na de pabo kundig in de kunstvakken? Hoe zes pabo's hun studenten opleiden voor een kunstvak
door Piet Hagenaars en Marjo van Hoorn, pp. 36-39
Hagenaars en Van Hoorn nodigden zes ervaren pabodocenten om inhoud, aanpak en organisatie van hun kunstvak in de pabo te bespreken.

Dansende regendruppeltjes : Drie studenten over hun ervaringen met kunstonderwijs op de pabo
door Lara Broekman, pp. 40-41
Hoe bereidt de Hogeschool van Amsterdam (HvA) haar pabostudenten voor om kunstlessen te kunnen geven? Welke bagage krijgen ze? Hoe kunstbekwaam voelen zij zich?

De leerlijn muzikaal zelfbeeld
door Marjon Brouwer en Chantal Brunt, pp. 43-45
Ieder zingt zijn eigen lied op Pabo Hanzehogeschool Groningen. ‘Ik ben niet muzikaal’, zeggen veel startende pabostudenten. Hoe kan dat omgevormd worden tot een positiever zelfbeeld?

Vluchten, kunst en pabostudenten
door Ingrid Smit, p. 46
Hoe geef je pabostudenten gereedschap in handen om in klassen met zowel kinderen met een vluchtelingenachtergrond als Nederlandse kinderen te werken?

Coda: Kunstlesmeters
door Lara Broekman, p. 47

ALGEMEEN

Hoe kunst werkt
door Folkert Haanstra, pp. 8-11    
Wat is de definitie van kunst? Hoe kan muziek gevoelens uitdrukken en oproepen? Op dit soort vragen is door de (kunst)filosofie of esthetica naar antwoorden gezocht. Nu is er een boek dat antwoorden probeert te vinden vanuit de psychologie, How art works: a psychological exploration (2018).

FIX Maakonderwijs : Eigentijds onderwijs onder de rook van staalfabrieken
door Arida Bandringa, pp. 14-15

Betovering en betekenis: Trendonderzoek theater-, dans- en muziekeducatie 2019
door Cock Dieleman, pp. 16-18

Een virtueel kunstlokaal
door José Middendorp, pp. 48-49
‘Wat zal er gevraagd worden op het centraal schriftelijk examen tehatex?’ Hoe ga je als docent daarmee aan de slag?    

Strike, Dance, Rise! One Billion Rising Tilburg komt op voor vrouwen die wereldwijd slachtoffer zijn van geweld
door Sophie van Heesewijk, pp. 52-53
Hoe studenten van de Fontys Hogeschool voor de Kunsten en leerlingen van verschillende middelbare opleidingen uit Tilburg ieder jaar dansen op het Pieter Vreedeplein in Tilburg. Door de Rise raken ze maatschappelijk betrokken.

7x9 binnen 3 seconden... of bestaan in de wereld?
door Marloes Lambriex, pp. 55-57
Over Gert Biesta en Martha Nussbaum.

Gedragswetenschap als meerwaarde
door Arjan Muller, p. 58
De inbreng van gedragswetenschappen maakt ontwerpen leuker en interessanter.

VERDER IN KUNSTZONE:
Achter de schermen
door Hank Langenhuijsen, p. 62-63

Cultuurbarbaar: to do
pp. 64-65

Lidstaat & Helpdesk VLS/VONKC: Inventief
p. 66

Trefwoorden
pabo, basisonderwijs, kinderen, docenten, vakdocenten, culturele instellingen, hbo, beroepsonderwijs, muziekeducatie, muziekonderwijs, theatereducatie, cultuuronderwijs, cultuureducatie, KunstzoneArchief
Auteurs (14)
Auteur
Corporatieve auteur
Rol
M. van Hoorn
hoofdredacteur
L. Broekhuizen
M. van Miert
Z. Zernitz
E. Wervers
P. Hagenaars
I. Smit
H. Langenhuijsen
A. Muller
J. Middendorp
C. Dieleman
F. Haanstra
A. Bandringa
S. van Heesewijk
Bestanden (1)
Bestand
Soort bestand
Titel
Beschrijving