Inhoud
THEMA: PABO en KUNSTVAKKEN Intro: Pabo 'gezoomd' door Lara Broekman, p. 19 Zijn docenten op de basisschool voldoende toegerust om kwalitatief cultuuronderwijs te geven? Kunsteducatie op de pabo’s : Ruimte voor specialisatie, maar in de basis grote variatie door Marian van Miert en Zoë Zernitz, pp. 20-23 Er is een grote variatie in het aantal uren dat de pabo’s aan de kunstvakken besteden en in de wijze waarop ze er invulling aan geven. Zeker met meer muziekervaringen door Thea Vuik, pp. 26-27 Hoe krijg je meer muziek in de klas als een docent zich niet bekwaam voelt in het geven van een muziekles? ‘We gaan eerst naar de pabo, want daar begint het!’ De post-hbo opleiding Cultuurbegeleider : Wisselwerking theorie en werkvloer door Eeke Wervers, p. 29 Negen pabo’s in Nederland bieden de post-hbo opleiding Cultuurbegeleider aan. Drie oud-studenten vertellen over de meerwaarde van de opleiding.
Meester van het digibord door Liesbeth Kleuver, pp. 30-32 Bevoegde groepsleerkrachten moeten met subsidie nu al jaren bijgeschoold worden om cultuureducatie met kwaliteit te gaan geven. Wat biedt een pabo: een basis van kennis of van kunnen?
Interdisciplinaire co-teaching door Hans van Eerden, p. 33 Als docent muziek aan een hogeschool geeft Hans van Eerden les op de pabo én begeleidt stages van conservatoriumstudenten. Door studenten van die twee opleidingen samen te laten werken krijgt de muziekles op die basisscholen meerwaarde.
Na de pabo kundig in de kunstvakken? Hoe zes pabo's hun studenten opleiden voor een kunstvak door Piet Hagenaars en Marjo van Hoorn, pp. 36-39 Hagenaars en Van Hoorn nodigden zes ervaren pabodocenten om inhoud, aanpak en organisatie van hun kunstvak in de pabo te bespreken.
Dansende regendruppeltjes : Drie studenten over hun ervaringen met kunstonderwijs op de pabo door Lara Broekman, pp. 40-41 Hoe bereidt de Hogeschool van Amsterdam (HvA) haar pabostudenten voor om kunstlessen te kunnen geven? Welke bagage krijgen ze? Hoe kunstbekwaam voelen zij zich?
De leerlijn muzikaal zelfbeeld door Marjon Brouwer en Chantal Brunt, pp. 43-45 Ieder zingt zijn eigen lied op Pabo Hanzehogeschool Groningen. ‘Ik ben niet muzikaal’, zeggen veel startende pabostudenten. Hoe kan dat omgevormd worden tot een positiever zelfbeeld?
Vluchten, kunst en pabostudenten door Ingrid Smit, p. 46 Hoe geef je pabostudenten gereedschap in handen om in klassen met zowel kinderen met een vluchtelingenachtergrond als Nederlandse kinderen te werken?
Coda: Kunstlesmeters door Lara Broekman, p. 47
ALGEMEEN
Hoe kunst werkt door Folkert Haanstra, pp. 8-11 Wat is de definitie van kunst? Hoe kan muziek gevoelens uitdrukken en oproepen? Op dit soort vragen is door de (kunst)filosofie of esthetica naar antwoorden gezocht. Nu is er een boek dat antwoorden probeert te vinden vanuit de psychologie, How art works: a psychological exploration (2018).
FIX Maakonderwijs : Eigentijds onderwijs onder de rook van staalfabrieken door Arida Bandringa, pp. 14-15
Betovering en betekenis: Trendonderzoek theater-, dans- en muziekeducatie 2019 door Cock Dieleman, pp. 16-18
Een virtueel kunstlokaal door José Middendorp, pp. 48-49 ‘Wat zal er gevraagd worden op het centraal schriftelijk examen tehatex?’ Hoe ga je als docent daarmee aan de slag?
Strike, Dance, Rise! One Billion Rising Tilburg komt op voor vrouwen die wereldwijd slachtoffer zijn van geweld door Sophie van Heesewijk, pp. 52-53 Hoe studenten van de Fontys Hogeschool voor de Kunsten en leerlingen van verschillende middelbare opleidingen uit Tilburg ieder jaar dansen op het Pieter Vreedeplein in Tilburg. Door de Rise raken ze maatschappelijk betrokken.
7x9 binnen 3 seconden... of bestaan in de wereld? door Marloes Lambriex, pp. 55-57 Over Gert Biesta en Martha Nussbaum.
Gedragswetenschap als meerwaarde door Arjan Muller, p. 58 De inbreng van gedragswetenschappen maakt ontwerpen leuker en interessanter.
VERDER IN KUNSTZONE: Achter de schermen door Hank Langenhuijsen, p. 62-63
Cultuurbarbaar: to do pp. 64-65
Lidstaat & Helpdesk VLS/VONKC: Inventief p. 66