Publicatie: Curious Minds - Kunsteducatie

Informatie
Titel
Curious Minds - Kunsteducatie
Alternatieve titel
Cultuur+Educatie 54
Documentvorm/materiaal
digitale publicatie
Plaats van publicatie
Utrecht
Uitgever
LKCA
Jaar van uitgave
2020
Aantal pagina's
130 p.
Ouderrelatie
Jaargang
19
Nummer
54
Introductietekst
Dit nummer van Cultuur+Educatie staat onder gastredactie van Evert Bisschop Boele en Ineke Haakma en is gewijd aan de eerste bevindingen uit hun onderzoeksprogramma Curious Minds – Kunsteducatie.
Samenvatting

Curious Minds
Geïnspireerd door Talentenkracht in het domein wetenschap en techniek heeft de Onderzoeksgroep Kunsteducatie van de Hanzehogeschool Groningen het programma Curious Minds – Kunsteducatie opgezet. De groep onderzoekt en verkent een nieuwe didactiek waarin de talentontwikkeling van leerlingen centraal staat. In het inleidende artikel worden de theoretische concepten nader toegelicht. De andere vijf artikelen uit het themadeel gaan over de bevindingen uit de diverse deelonderzoeken.

De rol van de leraar
Drie artikelen belichten elk een van de drie pedagogisch-didactische strategieën die een leraar kan inzetten om talentvol gedrag uit te lokken. Herman Veenker deed met een groep enthousiaste muziekdocenten een pilotstudie naar het stellen van open vragen en beschrijft hun ervaringen met deze strategie. Imka Buurke en Vanessa van ‘t Hoogt verkennen welke structuur aan maakprocessen ten grondslag ligt en hoe leraren die structuur in hun lessen kunnen gebruiken. De derde strategie, scaffolding, staat centraal in het artikel van Ineke Haakma, Linda Hendriks en Henderien Steenbeek. Ze beschrijven een model voor scaffolding en illustreren dit met voorbeelden uit het muziek- en beeldend onderwijs.

Talentontlokkende taken
Een goede taak prikkelt de creativiteit van leerlingen. In hun bijdrage zoomen Elisa Kupers en Ineke Haakma in op de rol van taak en materiaal. Ze introduceren een raamwerk met vier factoren die bepalen of een taak of materiaal de talentontwikkeling prikkelt of juist remt. 

Coaching
Binnen Curious Minds – Kunsteducatie wordt ook onderzocht hoe de nieuwe didactiek over te dragen is op leraren. Ellen de Vugt ontwikkelde een coachingsprogramma bij het project Muziek = Taal + Rekenen. In haar artikel  beschrijft ze de uitgangspunten van het programma en de eerste bevindingen van ermee werken in de praktijk.   

Tekenvaardigheden
Buiten het themadeel telt dit nummer nog een artikel. Folkert Haanstra staat kritisch stil bij de vermeende achteruitgang in de tekenvaardigheden van kinderen. Hij bespreekt de cijfers uit peilingonderzoeken en licht mogelijke verklaringen door.

Trefwoorden
kunsteducatie, onderzoek, onderzoek (onderwerp), onderzoek (vorm), tijdschriftartikelen, tekenen, didactiek, talentontwikkeling, docenten, vakdocenten, pedagogiek, LS06b
Auteurs (13)
Auteur
Corporatieve auteur
Rol
A. Neele
hoofdredacteur
G. Beckmann
redacteur
M-J. Kommers
redacteur
E. van Meerkerk
redacteur
I. Haakma
E. Bisschop Boele
H. Steenbeek
P. van Geert
E. Kupers
E. de Vugt
F. Haanstra
H. Veenker
E. van 't Hoogt
Bestanden (1)
Bestand
Soort bestand
Titel
Beschrijving