Publicatie: Jongerenculturen en immaterieel erfgoed : leren van beleving en borging

Informatie
Titel
Jongerenculturen en immaterieel erfgoed : leren van beleving en borging
Jaar van uitgave
2020
ISSN
0042-8523
Jaargang
121
Nummer
2
Maand
mei-aug
Pagina’s
135-144 p.
Annotatie
Verschenen in: Volkskunde, tijdschrift over de cultuur van het dagelijks leven.
Introductietekst
Wat kunnen we leren van borgingstechnieken van jongeren? In dit artikel gaat Susanne Verburg in op een aantal manieren waarop jongeren hun culturele uiting doorgeven en wat hen drijft om actief te zijn in een groep of community.
Samenvatting

Bij immaterieel erfgoed wordt meestal gedacht aan meer traditionele tradities met vaak al een wat langere geschiedenis en verbonden met plaatselijke identiteiten, zoals de corsocultuur, het ambacht van molenaar of de sacramentsprocessie van Boxtel. Om het traditioneel immaterieel erfgoedbegrip open te gooien en te leren van borgingstechnieken van  ongeren in hun culturele uitingen, heeft Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland onderzoek gedaan naar cultuuruitingen van jongeren en hoe die door deze jongeren worden beleefd.

Als uitgangspunt zijn een drietal uiteenlopende activiteiten onderzocht: scouting, gamen en het Fruitcorso in Tiel. Centraal staan de vragen hoe jongeren hun culturele uitingen beleven en welke processen van borging zich daar afspelen. Dit artikel behandelt deze vragen in vier subvragen: Hoe kwamen jongeren in aanraking met de culturele uiting? Welke aspecten zijn belangrijk in de beleving van de culturele uiting? Hoe worden vaardigheden doorgegeven? Hoe wordt er gedacht over de toekomst en volgende generaties van de culturele uiting?

Trefwoorden
actieve cultuurparticipatie, cultuurparticipatie, jongeren, cultureel erfgoed, erfgoedparticipatie, immaterieel erfgoed, case studies
Auteurs (1)
Auteur
Corporatieve auteur
Rol
S. Verburg